داستان موفقیت سایت «فیدلی»

یک پزشک: شرکت‌های بزرگ در این سال‌ها دو راهبرد عهده داشته‌اند، راهبردهایی که در عین حال متضاد با هم به نظر می‌رسند:

۱- مدیران و مؤسسان آنها که گذشته خود را فراموش نکرده‌اند، خودشان نیک می‌دانند که چطور با پی گرفتن ایده‌های ساده، ظرف یک دهه یا بیشتر از شرکتی نوگام، به یک شرکت چند میلیارد دلاری تبدیل شده‌اند.

از همین رو، هر وقت شرکت‌هایی با ایده‌های درخشان را می‌بینند، نگران می‌شوند، دغدغه آنها این است که نکند این شرکت‌های کوچک در آینده رقیبان آنها شوند، نکند شرکت خودشان با بزرگ و حجیم شدن، دیگر رحمی برای پروراندن ایده‌های ناب نباشد، به همین خاطر سعی می‌کنند شرکت‌های کوچک را ببلعند و با پیشنهاد قیمت‌هایی نجومی آنها را بخرند.

صاحبان شرکت‌های کوچک، خیلی وقت‌های تسلیم می‌شوند و ایده‌شان را می‌فروشند، البته بعضی از آنها آنقدر جاه‌طلبند که پاسخ منفی می‌دهند.

جالب است که هم تسلیم و هم مقاومت شرکت‌ها کوچک، ممکن است باعث سرخوردگی شود، آنهایی که تسلیم شده‌اند، نگران هستند که شانس تبدیل شدن به یک شرکت بزرگ را از دست داده‌اند، یا می‌هراسند که شرکت‌های بزرگ، روح ایده بزرگ آنها را درک نکرده باشند و فقط در پی کُشتن آنها برآمده باشند.

آنهایی هم که مقاومت می‌کنند، مدام از خود می‌پرسند که آیا شانس کسب مبلغ زیادی پول را از دست نداده‌اند و آیا در دنیای پرتلاطم امروز با سلیقه‌های متغیر کاربران، منطقی بوده که به بخت خود، پشت پا زده‌اند؟

۲- راهبرد دیگر شرکت‌های بزرگ در قبال ایده‌های که خریده‌اند یا خود مستقلا ایجاد کرده‌اند، خراب کردن آنهاست.

شرکت‌های بزرگ فناوری، مثل هر شرکت اقتصادی دیگر، دنبال درآمد بیشتر هستند، به همین خاطر دغدغه پول، در طول زمان زایشگری آنها را تهدید می‌کند.

آنها وقت و نیروی انسانی کافی برای کار روی ایده‌های کوچک و صیقل دادن آنها ندارند، پس جای تعجب نیست که خیلی از ایده‌ها را خراب می‌کنند.

تازه به خاطر پتنت کردن ایده یا اصلا به خاطر جو سرخوردگی و بدبینی ایجاد می‌کنند، در آینده شخص و شرکت دیگری هم شانس پی گرفتن ایده خراب‌شده را پیدا نمی‌کند.

اوه! شرکت فلان نتوانست آن ایده را اجرایی کند، پس من چرا وقتم را تلف کنم؟!

با این مقدمه می‌رسیم به داستان کوتاه موفقیت سایت فیدلی:

در ۱۳ مارس سال ۲۰۱۳، گوگل اعلام کرد که قصد پایان دادن به خدمات سرویس گوگل ریدر را دارد، میلیون‌ها نفر آواره شدند، اما ادوین خدابکچیان و دیگر مؤسس سایت فیدلی -سیریل موتران- خوشحال بودند، این خبر برای آنها بسیار نویدبخش بود.

خدابکچیان، پیش از آن سایت و سرویس‌های تازه زیادی را به صورت سریالی درست کرده بود، فیدلی که در ابتدا Feeddo نامیده می‌شد، ۴ سال پیشتر ایجاد شده بود.


در نوامبر سال ۲۰۱۲، این سرویس مبدل به یک خبرخوان هوشمند شد که قابلیت رقابت با محصول گوگل را داشت، طیف کاربران این سایت وسیع بود، از یک کاربر عادی که می‌خواست به سرعت در زمینه‌های مختلف به‌روز شود، تا پژوهشگران مغز و اعصاب.

در حال حاضر ۴۰ میلیون نفر با فیدلی، خبر می‌خوانند و هر ثانیه دو هزار مقاله جدید، توسط این خبرخوان سینک می‌شوند.

اما در مارس ۲۰۱۳، هنگام اعلام خبر تعطیل شدن گوگل ریدر، فیدلی تنها کمی بیشتر از یک میلیون کاربر داشت، اما مسلما تعطیلی گوگل ریدر، کاربران انبوهی را به صرافت پیدا کردن خانه تازه می‌انداخت. پس مدیران فیدلی سعی کردند، فیدلی را به عنوان یک جایگزین خوب معرفی کنند. اقدام نخست این بود که انتقال فیدها را گوگل ریدر به فیدلی را آسان کنند.

در پشت پرده، گروه مهندسان فیدلی به سرپرستی خدابکچیان، سخت مشغول بودند تا سرورهای سایت را آماده و فعال و پاسخگو نگاه دارند.

به گفته خدابکچیان، ۸۰ درصد کاربران گوگل ریدر، فیدلی را انتخاب کردند و ناگهان کاربران این سایت ۱۵ برابر شد و ۱۵ میلیون نفر رسید.


فدیلی به سرعت سرویس ابری اطلاعات را ساخت و API خود را به توسعه‌دهندگان عرضه کرد، اما ۱۵ برابر شدن کاربران، چه سود اقتصادی می‌توانست در بر داشته باشد؟

مدل اقتصادی فیدلی، مثل Evernote، مدل freemium است، یعنی کاربران با پرداخت مبلغ اندکی، می‌توانند به نسخه Pro سایت دسترسی پیدا کنند، برخلاف برآورد اولیه، میزان استقبال از نسخه Pro زیاد بود و درآمد حاصل از آن هم به تناسب، قابل توجه. یک شبه تعداد کاربران نسخه Pro سایت، به میزان قابل توجهی رسید، خود مقامات فیدیلی حدس می‌زدند ظرف ۱۰ ماه اینقدر کاربر Pro پیدا کنند!


قیمت پیشنهادی اولیه این بود: ۵ دلار برای یک ماه – ۴۵ دلار برای یک سال و ۹۹ دلار برای همه عمر!

ساعت ۱۱ شب بود که این قیمت‌ها و افتتاح نسخه Pro اعلام شد، خدابکچیان این خبر و نرخ‌ها را ساعت ۱۱ شب در سایت گذاشت و بعد خوابید!

ساعت شش صبح او از خواب بیدار شد، ناگهان شوک‌زده شد، در طول نسخه Pro فیدلی، ۵۰۰ هزار دلار فروخته بود!

فدیلی در حال حاضر ۱۴ هزار مشترک پولی دارد، هزینه اشتراک مادام‌العمر فیدلی در حال حاضر ۲۹۹ دلار است.

با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود که اگر همه این ۲۴ هزار نفر، نرخ آبونمان سالانه را بپردازند، شرکت یک میلیون دلار در سال کاسبی می‌کند و این برای شرکت کوچکی که تنها ۱۲ کارمند دارد، مناسب است.

فیدلی کاربران موبایل زیادی دارد، کاربران موبایل، در هر جلسه، ۲۰ دقیقه فیدها را می‌خوانند. کاربران دسکتاپ، به طور متوسط زمان بیشتری را صرف می‌کنند و ۵۵ دقیقه فید می‌خوانند. بیشتر کاربران، ۵ روز از ۷ روز هفته، از فیدلی استفاده می‌کنند.


خدابکچیان دلیل این کاربری وسواس‌گونه را در ماهیت فیدلی می‌داند، فیدلی محصولی برای افزایش بهره‌وری است و یک اپلیکیشن برای سرگرمی نیست.

فیدلی از نظر ماهیتی و کیفیت، چیزی بین فلیپ‌بورد و سرویس پالس است.

فیدلی به رشد خود ادامه می‌دهد و در جستجوی سرمایه‌گذارهایی برای این کار است.

آیا احتمال دارد که در آینده یک شرکت بزرگ، فیدلی را بخرد؟

واقعیت این است که انصراف گوگل از داشتن یک سرویس فیدخوان، باعث تردید شرکت‌های بزرگ دیگر هم شده است، اما خدابکچیان فعلا دوست دارد به فروختن شرکت‌اش فکر نکند:

«این سومین شرکت من است و به خارج شدن از آن فکر نمی‌کنم.»

 
 

feedly-wide

اگر از کاربران سرویس فیدخوان گوگل ریدر باشید، حتما الان یکی از کاربران فیدلی هستید یا دست کم در مورد آن خبرهای زیادی را شنیده اید. سرویس فیدلی اکنون در صدر جایگزین های گوگل ریدر است. گوگل ریدری که تا کمتر از یک ماه آینده برای همیشه تعطیل خواهد شد. اما فیدلی برای اینکه بتواند به روند رو به رشد خود ادامه دهد، باید پلتفرم های دیگری را نیز پوشش دهد. در همین راستا فیدلی به صورت رسمی اپلیکیشن خود را برای ویندوزفون و ویندوز ۸ تایید کرده است. البته تصور اینکه فیدلی در آینده ای نزدیک اپلیکیشن رسمی خود را برای ویندوز ۸ ارائه کند چندان دور از ذهن نبود، اما تاکنون از سوی شرکت اصلی خبری مبنی بر ارائه این اپلیکیشن منتشر نشده بود.

در حال حاضر جزئیات بیشتری در این مورد منتشر نشده است و انتظار هم نمی رود که اپلیکیشن فیدلی برای ویندوز ۸ با تغییرات زیادی نسبت به سایر پلتفرم ها عرضه شود. پس باید منتظر ارائه این اپلیکیشن در ماه های آینده بمانی

 

 

 

 

feedly

همانطور که می دانید ، سرویس گوگل ریدر اوایل تابستان امسال به برای همیشه تعطیل خواهد شد . همین اتفاق باعث شد تا کاربران به سراغ سرویس های دیگری بروند . یکی از بهترین سرویس های مدیریت فید ، سرویس Feedly است که با اقبال زیادی مواجه شد . پس از گذشت چند روز از خبر تعطیلی گوگل ریدر ، بیش از ۵۰۰ هزار نفر در فیدلی ثبت نام کرده و از هم اکنون در حال بهره گیری از خدمات آن هستند . یکی از مزایای فیدلی این است که برای اکثر پلتفرم ها از جلمه آی او اس ، اندروید ، کیندل و مرورگرهایی نظیر کروم ، سافاری و فایرفاکس در دسترس می باشد .

اما اگر شما هم مثل من ، یکی از کاربران دائمی فیدلی هستید ، بهتر است تا پایان این مطلب با ما همراه باشید ؛ چون می خواهیم کلیدهای میانبر مفید فیدلی را به شما نشان دهیم . مسلما یاد گرفتن موارد زیر می تواند به سرعت بیشتر شما در هنگام کار با فیدلی کمک شایانی کند .

G+M : رفتن به صفحه فیدهای امروز

G+A : نمایش همه فیدها

G+D : رفتن به صفحه مدیریت فیدها

G+G : نمایش Magic Bar که بیشتر به منظور جستجو در بین فیدها به کار می رود .

G+L : نمایش مطالب ذخیره شده

G+P : رفتن به صفحه تنظیمات

G+T : رفتن به صفحه علاقمندی ها

G+K : رفتن به صفحه Karma ( کارما یک سیستم آزمایشی است تا شما را از واکنش کاربران نسبت به مواردی که در توییتر به اشتراک می گذارید آگاه کند ) .

Shift + J : رفتن به فید یا دسته بعدی

/ : جستجو به منظور یافتن فید وبسایت ها

? : رفتن به بخش کمک رسانی فیدلی

R : رفرش کردن فیدها به منظور بارگذاری مطالب تازه تر

J : رفتن به مطلب بعدی به صورت مستقیم . در واقع هنگامی که در حال خواندن یک مطلب هستید و می خواهید به صورت مستقیم به مطلب بعدی بروید می توانید از این کلید میانبر استفاده کنید .

K : رفتن به مطلب قبلی به صورت مستقیم

N : انتخاب مطلب بعدی

P : انتخاب مطلب قبلی

O : باز کردن و بستن مطلب انتخاب شده

V : نمایش مطلب انتخاب شده در وبسایت اصلی

Shift + M : علامت گذاری همه مطالب به عنوان خوانده شده

M : انتخاب مطلب فعلی به عنوان خوانده شده

X : مینیمایز کردن و مخفی کردن مطلب انتخاب شده

S : ذخیره کردن مطلب انتخاب شده

T : به اشتراک گذاری مطلب انتخاب شده در توییتر

L : به اشتراک گذاری مطلب انتخاب شده در لینکداین

F : به اشتراک گذاری مطلب انتخاب شده در فیسبوک

B : به اشتراک گذاری مطلب انتخاب شده در بافر

D : به اشتراک گذاری مطلب انتخاب شده در دلیشز

Shift + S : به اشتراک گذاری مطلب انتخاب شده در گوگل پلاس

Shift + V : پیش نمایش مطلب انتخاب شده

/ 0 نظر / 82 بازدید